سلول های T مهندسی شده ی ژنتیکی می توانند سلول هایT بیماری زا را که باعث دیابت نوع 1 می شوند، هدف قرار داده و از بین ببرند

3 دسامبر 2020- یک مطالعه ی جدید نشان داده است که یک سلول T جدید که با مهندسی ژنتیک توسط محققان دانشکده ی علوم بهداشتی دانشگاه آریزونا ساخته شده است، قادر است سلول های T بیماری زا را که باعث دیابت نوع 1 می شوند، هدف قرار داده و به آنها حمله و آنها را از بین ببرند، این روش می تواند منجر به ابداع نوعی ایمونوتراپی جدید شود.

سیستم ایمنی بدن با استفاده از چندین نوع سلولT ، با باکتری ها ، ویروس ها و سایر عوامل بیماری زا مبارزه می کند، همه آنها گیرنده های خاصی برای آنتی ژن های خاص دارند. روی سلولهای T کشنده، گیرنده ای با سه ماژول سیگنالینگ و یک گیرنده ی هسته ای بطور هماهنگ کار می کند تا سلول آلوده را از بین ببرد. پرفسور Michael Kuhns و همکارانش از گروه ایمونوبیولوژی توسان در دانشکده پزشکیUArizona  ، یک طرح تکاملی را برای مهندسی یک گیرنده ی آنتی ژن کایمریک پنج ماژوله یا سلول 5MCAR T، کپی کردند.

دکتر Kuhns، عضو مرکز سرطانUArizona ، موسسه BIO5 و مرکز پیری آریزونا، گفت: 5MCAR، تلاشی برای فهمیدن این موضوع بود که آیا ما می توانیم با تقلید زیستی، و استفاده از برخی از قطعات طبیعی تکامل، چیزی را تولید کنیم که سلولهای T کشنده را جهت دهی کند تا آنچه ما می خواهیم را انجام دهند. ما 5MCAR را طوری مهندسی کردیم که سلولهای T کشنده را به سمت هدف یعنی سلولهایT خود ایمنی که واسطه دیابت نوع 1 هستند، هدایت کند. بنابراین اکنون، یک سلول T کشنده، سلول T دیگری را تشخیص خواهد داد و از ایجاد خود ایمنی جلوگیری خواهد نمود.

دکتر Kuhns، با پرفسور Serwold، ازمرکز دیابت جاسلین وابسته به دانشکده پزشکی هاروارد، برای آزمایش سلولهای 5MCAR T از یک مدل موش دیابتی غیر چاق استفاده کردند که نتایج امیدوار کننده ای را به همراه داشت. این یافته ها اخیراً در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.

پرفسور Serwold، گفت: وقتی دیدیم که سلولهای  5MCAR T، سلولهای T مضر را که به لوزالمعده حمله کرده اند به طور کامل از بین می برند، ما از شادی در پوست خود نمی گنجیدیم. به نظر می رسید که آنها را شکار کرده اند. به همین دلیل است که ما فکر می کنیم سلولهای  5MCAR T، دارای پتانسیل فوق العاده ای برای درمان بیماری هایی مانند دیابت نوع 1 هستند.

در سال 2017 ، اداره غذا و داروی ایالات متحده دو روش درمانی سلول T با گیرنده آنتی ژنی کایمریک(CAR)  را برای انواع خاصی از سرطان تأیید کرد: یکی برای درمان کودکان مبتلا به لوسمی لنفوبلاستیک حاد و دیگری برای بزرگسالان با لنفوم پیشرفته. آن سلولهای CAR T،فقط بر روی گیرنده متمرکز بودند، نه ماژولهای سیگنالینگ اطراف یا گیرنده های هسته ای.

دکتر Kuhns،معتقد است که با تقلید از شکل و عملکرد سلولT طبیعی، از جمله ساختار پیچیده پنج ماژوله آن، ما می توانیم در آینده با حساسیت بیشتری آنتی ژن ها را هدف قرار دهیم. این نوع از ایمونوتراپی شخصی، یک ابتکار کلیدی از دانشکده ی علوم بهداشتی UArizona و همچنین آزمایشگاه دکتر Kuhns است.

دکتر Kuhns، گفت: من عموماً بر این باورم که تکامل بر اصول مرتبط با اجرای وظایف مرتبط، تقارب می یابد. تحقیقات اساسی از آزمایشگاه های سراسر جهان، از جمله ما، کمک کرده است تا ساختار پیچیده و عملکرد ماشین های مولکولی پنج ماژوله را که برای هدایت پاسخ سلول های T تکامل یافته اند، درک کنیم. ما فکر می کنیم این نتایج نشان می دهد که یک روش بیومیمتیک برای مهندسی سلولهای CAR T نویدبخش است.

دکتر Kuhns، و پرفسور Serwold، اخیراً از انستیتوی ملی آلرژی و بیماریهای عفونی کمک هزینه ای دریافت کرده اند تا تحقیقات خود را در زمینه ی استفاده از سلولهای 5MCAR T برای جلوگیری از بیماری خود ایمنی ادامه دهند.

دکتر Kuhns، گفت: چیزهای زیادی وجود دارد که ما هنوز در مورد این فناوری نمی دانیم. آنچه ما می دانیم این است که این روش در مدل موش دیابتی نوع 1 بسیار موثر است، بنابراین بسیار عالی است. اکنون، ما کارهای بسیار بیشتری برای انجام داریم.

منبع:

PNAS.doi.org/10.1073/pnas.2012495117.

https://www.news-medical.net/news/20201203/Genetically-engineered-T-cells-can-target-attack-pathogenic-T-cells-that-cause-Type-1-diabetes.aspx